Logo

سه نکته حیاتی برای قیمت گذاری غذا در رستوران و فست فود

افزایش سود رستوران

جالب است بدانید طبق یک آمار موثق در سال 1396 حدود 850 رستوران ،فست فود و کیترینگ در تهران در اولین سال فعالیت خود به دلیل عدم توجه و توانایی در قیمت گذاری و محاسبه سود، کسب و کار خو را تعطیل کرده‌اند. اشتباه مشترکی که معمولا در بدو تاسیس یک واحد رستورانی انجام میشود آن است که ابتدا هزینه مواد اولیه یک غذا را محاسبه می‌کنند و درصد سود دلخواه را به آن اضافه میکنند(مثلا 40 درصد) و از این طریق قیمت محصول خود را تعیین می‌کنند. اشتباهی واضح در بحث قیمت گذاری که نتایج اسف ناکی را برای کسب و کارشان به بار می‌آورد. فراموش نکنید که قیمت گذاری محصولات به عوامل مهمی گره خورده است...

که برای رسیدن به بهترن نتیجه به طور علمی و دقیق به آن توجه شود.برخی از این عوامل عبارت اند از:

1- قیمت رقبا را به طور مرتب پایش کنید. بسیاری از محصولات شما در دید مشتری تفاوت چندانی با محصولات رقبا ندارند. به طور مثال سیب زمینی سرخ کرده محصولی است که معمولا مردم قیمت آن را برای مقایسه بین فست فود ها استفاده میکنند.

2- از اثر روانی قیمت روی تابلو و یا منو غافل نشوید. به طور مثال اگر قیمت غذاها را به تومان بنویسید خیلی بهتر از ریال است( بهترین حالت آن است که قیمت ها را بدون صفر در تابلو یا منو بنویسید مثلا به جای 29000 فقط بنویسید 29) چون تعداد رقم کمتری دارد و اثر روانی بسیار زیادی بر مشتری دارد. حدالامکان از ارقامی که رند تر است استفاده کنید.

3- سعی کنید فودکاست( هزینه مواد اولیه) برای هر غذا را به طور مرتب ( حداقل ماهانه) به صورت دقیق حساب کنید. این کار از آن جهت ارزشمند است که حاشیه سود شما را برای هر غذا مشخص می‌کند و به شما امکان میدهد قیمت ها را در صورت نیاز اصلاح کنید.

نویسنده: امیر شریفیان- مدیر دپارتمان مهندسی گروه سایان